Top-10 Application-Design Mistakes

Author
Nielsen, Jakob
Source
Useit.com
Year
2008
Full Date (YYYY-MM-DD)
2008-02-19
Subject (ENG)
Mobile Application Usability
Subject (ITA)
Usabilità delle applicazioni mobile
URL
http://www.useit.com/alertbox/application-mistakes.html
Last visit
June 2013

Abstract

English

There are three main reasons why applications fail: they solve the wrong problem; they have the wrong features for the right problem; or they make the right features too complicated to understand. The best way to combat poor usability is to base decisions on user research, before, throughout, and after the design process. The most common mistakes include: non-standard user interface (UI) controls; inconsistencies; lack of perceived affordance, i.e. users don’t understand how they can interact with an object in the interface; no feedback provided to users, for example, so they know their command has been received/understood; uninformative error messages; asking for the same information more than once; no default values to guide users;  dumping users into an application where they do not understand the basic concepts, workflow, or expected outcomes; not indicating how personal information will be used; and system-centric instead of user-centric features. 

Italiano

Ci sono tre ragioni principali per cui le applicazioni falliscono: funzionano in maniera errata, possiedono le caratteristiche non idonee alla loro finalità di esecuzione, oppure hanno le giuste caratteristiche ma troppo complicate da capire. Il modo migliore per combattere la scarsa usabilità è quello di basare le decisioni su una ricerca mirata alle esigenze degli utenti, sia prima, durante che dopo il processo di progettazione. Gli errori più comuni sono: controlli non standard sull'interfaccia dell'utente (UI); incongruenze e mancanza di affordance percepita, ovvero gli utenti non capisco come nell'interfaccia possano interagire con un oggetto; nessun feedback fornito agli utenti come ad esempio analizzare in che modo il comando è stato da loro ricevuto e capito; messaggi informativi sbagliati; assenza dell'opzione di richiesta ripetuta per ottenere la stessa informazione; assenza di valori predefiniti per guidare gli utenti; scarsa comprensione dei concetti base di un programma, del flusso di lavoro e dei risultati attesi; assenza delle condizioni d'uso delle informazioni personali.