Fra reale e virtuale. Divagazioni su Pokémon Go, narrazioni e lettura.

Author
Roncaglia G.
Source
Il Libraio
Year
2016
Full Date (YYYY-MM-DD)
2016-07-25
Subject (ENG)
Mobile Application Technology
Subject (ITA)
Tecnologia per applicazioni mobile
URL
http://www.illibraio.it/pokemon-go-narrazioni-lettura-377561/
Last visit
October 2016

Abstract

English

In this article the author analyzes the worldwide phenomenon of Pokemon GO app, , both from a social that historical point of view, connecting to a reflection on the future of books. Among the salient features, the real world setting  and the connection between the real and the virtual world are identified as the the characteristics responsible for the extraordinary success. These characteristics are taken from Ingress,  the first in augmented-reality massively multiplayer online location-based video game created. A more thorough analysis and without prejudices about the nature and of this mass phenomenon operating mechanisms can be very helpful to an understanding and contextualization of the same, as well as to draw interesting ideas for apparently distant worlds, such as a library or a museum.

Italiano

In questo articolo l’autore analizza  il fenomeno, divenuto mondiale, di Pokemon GO, sia da un punto di vista sociale che storico, ricollegandolo ad una riflessione sul futuro dei libri. Tra i tratti salienti, individua l’ambientazione nel mondo reale e il collegamento tra mondo reale e mondo virtuale come quello che ne ha decretato lo straordinario successo, carattere ripreso da Ingress, il primo videogioco a larga diffusione basato sulla realtà aumentata. Una analisi più approfondita e con meno pregiudizi sulla natura e sui meccanismi di funzionamento di questo fenomeno di massa può essere molto utile ad una comprensione e contestualizzazione dello stesso, oltre che a trarne spunti interessanti per mondi apparentemente lontani, come quello di una biblioteca o di un museo.